Stress deel 2

1. Wat gebeurt er bij acute stress?

De stress met herstel, wordt ook wel acute stress (zie groene lijn) genoemd en is gezonde stress die optreedt bij allerlei acties, zowel positief als negatief waardoor lichaam en geest in een alertheid komen. Het zet het lichaam aan tot actie, tot het doel en daarna volgt er rust. Acute stress wordt ook wel gezonde stress genoemd omdat het een normaal reageren van lichaam en geest betreft. Voorbeelden van acute stress kunnen zijn, seks  hebben, in sauna zitten, vluchten voor een leeuw. Bij positieve acties  doen we het omdat we ons na die tijd zo lekker voelen. Bij negatieve (angst) actie is het vooral vluchten of vechten.

Het sympathisch zenuwstelsel zet het stressprotocol (actiefase) in gang, adrenaline en cortisol bevordert de omzetting van glycogeen in glucose in de lever en spieren, zodat het hart sneller gaat kloppen, stijging bloeddruk, verhoging van de spierspanning.

Parasympatisch zenuwstelsel zorgt dat de rustfase in gang gezet wordt. Cortisol wordt afgebroken, afvalstoffen worden opgeruimd en zet de spijsvertering stil en er worden dan ook minder nieuwe cellen aangemaakt.

2. Wat gebeurt er bij chronische stress?

Als je stress hebt dan ervaar je chronische stress (zie rode lijn). Chronische stress start hetzelfde als acute stress, de actiefase is hetzelfde. Bij chronische stress is er geen rustfase. De spanning blijft hoog waardoor je ook in de actiefase blijft hangen. Je blijft dan net onder de piek van het omslagpunt hangen, het wordt gewoon en je herkent acute stress niet meer. Stress is eigenlijk voor een korte periode ontworpen, als het langer gebeurd dan heeft het lichaam er last van.

Hoop je weer snel te zien bij de volgende blog.