Stress deel 1

Dit is de eerste blog van een serie die de komende periode zal volgen. Ik probeer in deze serie uit te leggen wat stress is, soorten stress, wat er gebeurd in je lichaam, hoe het is ontstaan en hoe je er zelf iets aan kan doen.  Lukt dat niet dan ben je altijd welkom in mijn praktijk. Ik kan je met mijn aanpak weer het goede pad laten volgen.

Stress is eigenlijk een containerbegrip, we bedoelen dat ongemakkelijke, onplezierige gespannen gevoel. De ongezonde stress die ontstaat als er aanhoudend sprake is van verhoogde spanning waarvan we maar lastig afkomen. Deze aanhoudende spanning kan erger worden en vormen aannemen die veel ernstiger zijn, van overspannenheid tot zelfs burn-out of een depressie. De vorm is afhankelijk van hoe je in elkaar steekt.

Met stress zit je teveel in je hoofd en je bent niet meer verbonden met jezelf. Je psyche en lichaam zijn niet meer één. Om dit te voorkomen moet je gewoon goed voor jezelf zorgen. Om goed voor jezelf te zorgen start ik hier met de eerste 5 tips:

  1. Zeg niet overal ja op. Je dag vult zich ongezien met belangrijke, leuke en interessante dingen. Je hoeft niet al je afspraken aan te houden omdat je ze hebt gemaakt.
  2. Ga even wandelen, liefst in de natuur. Als je niet uitkijkt blijft je hoofd de hele dag aan staan. Je hebt momenten nodig waarop je niet doelmatig bezig bent. Dat zijn de momenten om na te denken of je hoofd leeg te maken. Wetenschappelijk is bewezen dat een half uurtje wandelen in de natuur hiervoor zorgt.
  3. Zet jezelf op niet storen. Één van de grootste veroorzakers van stress is alle apparatuur die we tegenwoordig de hele dag gebruiken. Onze telefoons, laptops en tablets overladen ons met informatie, ook wanneer we daar helemaal niet op zitten te wachten.
  4. Adem in, adem uit. Ademen doe je natuurlijk de hele dag. Maar door bewust te ademen, kun jij je stressniveau binnen enkele minuten significant laten zakken. Diep ademhalen zorgt voor een lagere hartslag en een lagere bloeddruk en dus een rustiger hoofd.
  5. Goed genoeg is goed genoeg. Als je perfectionistisch bent ligt je eigen standaard van werken ongetwijfeld veel hoger dan de eisen die anderen aan je stellen. Goed genoeg is voldoende; het geldt in meer gevallen dan je denkt.

Veel succes met de tips en hoop je weer snel te zien bij de volgende blog.