Stress

Wat is Stress?

Stress kan gezond of ongezond zijn. De gezonde variant wordt ook wel acute stress genoemd en de ongezonde variant is de chronische stress. Gezonde stress hebben we nodig om goed te functioneren en is alleen bestemd voor periodiek gebruik. De ongezonde stress ontstaat als er aanhoudend sprake is van verhoogde spanning waarvan we maar lastig afkomen. Feel Connected kan voorkomen dat dit erger wordt, want stress kan mogelijk leiden tot zwaardere vormen als overspannenheid of zelfs burn-out of depressiviteit.
Met stress zit je teveel in je hoofd en je bent niet verbonden met jezelf. 

Stress is het gevoel, dat je hebt, dat je je moet aanpassen aan iets dat je aanpassingsvermogen te boven gaat.

 

Wat gebeurd er?

De stress met herstel, wordt ook wel acute stress genoemd en is gezonde stress die optreedt bij allerlei acties, zowel positief als negatief waardoor lichaam en geest in een alertheid komen. Het zet het lichaam aan tot actie, tot het doel en daarna volgt er rust. Acute stress wordt ook wel gezonde stress genoemd omdat het een normaal reageren van lichaam en geest betreft. Na de actiefase wordt de rustfase in gang gezet. Afvalstoffen worden opgeruimd en het zet de spijsvertering stil en er worden dan ook minder nieuwe cellen aangemaakt.
Na de rustfase volgt het herstel, dit is de fase waarin het zelfhelend vermogen zijn werk doet. 

 

Oorzaken stress?

  • Veel ballen in de lucht houden
  • Continue verschillende rollen en taken combineren
  • Prestatiedruk
  • Keuzestress

Ik kan je in 3 sessies weer met jezelf verbinden. Je gaat je beter voelen en je krijgt tools in handen om de stress ook zelf in de toekomst te kunnen pareren. Zie verder mijn tarieven.

Hoe blijf je stress de baas?

Om stress de baas te blijven kan je er zelf ook veel aan doen. Tijdens het programma, behandel ik, ga met je aan de slag en geef verschillende tips hoe je met stress moet omgaan. Hieronder al vijf tips die je eenvoudig zelf kunt toepassen:
1. Zeg niet overal ja op.
2. Ga even wandelen, liefst in de natuur.
3. Zet jezelf op niet storen.
4. Adem in, adem uit.
5. Goed genoeg is goed genoeg.

Heb je geen idee hoe je met deze tips aan de gang moet, Feel Connected kan u daarbij helpen met mijn aanpak!
 

Stressklachten

1.Veel ziek zijn: geen rust, het cortisol blijft activeren en daardoor het immuunsysteem onderdrukken, je afweerrespons neemt af.
2. Voortdurend gejaagd voelen: aantal aanvragen voor rust en ontspanning kunnen niet meer verwerkt worden.
3. Somberder: ook serotine is minder gevoelig geworden voor aanvragen. Het goede basisgevoel kan niet meer geleverd worden. Steeds somberder en onzekerder.
4. Angstiger: effect van veel stress is over archivering van de amygdala. Hoe meer angst info je verzamelt des te groter die dienst wordt en des te sneller je angst ervaart. Je kunt zelfs last krijgen van paniekaanvallen en angststoornissen.
5. Negatieve gedachten: Meer angstgevoelens geven ook meer negatieve gedachten, deze zijn steeds moeilijker onder controle te krijgen.
6. Slaapproblemen: bij stress zijn serotinen en Gaba verminderd beschikbaar, dan krijg je moeite om in te slapen en door te slapen. Of je wordt heel vroeg wakker. Je wordt moe en hebt gedurende de dag minder energie.
7. Verstoorde functie van de hersenen: door stress remmen hersendelen af die betrokken zijn bij de logica en ratio. Daar heeft de geheugenfunctie en besluitvaardigheid onder te lijden. Mentale conditie minder, overzicht kwijt.
8. Pijnlijke en stijve spieren: inspanning geeft spierspanning en gespannen spieren verslechteren de spierstofwisseling, Nek-en schouderklachten.
9. Verminderde stressweerbaarheid: bij onvoldoende structureel herstel raakt de cortisol uitgeput met als gevolg dat je stressvolle situatie niet meer (goed) aan kan. Je aanpassingsvermogen neemt af, waardoor je minder belastbaar bent en je je steeds vaker gestrest voelt.

Ik kan je in 3 sessies weer met jezelf verbinden. Je gaat je beter voelen en je krijgt tools in handen om de stress ook zelf in de toekomst te kunnen pareren.

Mijn aanpak!

Wij zijn domweg niet toegerust om alle moderne stressoren (zijn prikkels of gebeurtenissen die stress veroorzaken) een adequate stressrespons te geven en dat het stresssysteem zelfs nare bijwerkingen geeft die we als stress ervaren. Het inzicht in wat de stressoren zijn en waar ze vandaan komen is meteen ook het begin van de oplossing.

  • sommige stressoren kan je gewoon uitschakelen (mobiel)
  • werk zo organiseren dat je de stressoren uitschakelt
  • je beeld stressoren in, ze zitten in je hoofd, kunnen ze er ook uit

Je kan stress te lijf gaan op vele manieren, Feel Connected biedt je een holistisch stappenplan aan die zowel je hoofd als je lichaam weer in balans  brengen. Het het heeft raakvlakken heeft met mindfulness, meditatie, beweging, hartcongruentie, maar is beslist niet zweverig.


Stap 1 Van je hoofd naar je gevoel. De meeste cliënten komen binnen en zitten dan teveel in hun hoofd. Ik start eerst met een reiki behandeling om  het gevoel met je lichaam weer te maken. Zorg voor de rust, even niets doen, niets te denken. Feel Connected.

Stap 2 Start met het zoeken naar de oorzaak. Ik ga in gesprek met de cliënt, en met een simpele invullijst de stress te meten. Waar doet de stress zich het meeste voor.

Stap 3 Op basis van de uitkomst, wordt het pad en dat bestaat uit reiki-behandelingen, coachingsgesprekken en huiswerkoefeningen in overleg samengesteld. 

Ik kan je in 3 sessies weer met jezelf verbinden. Je gaat je beter voelen en je krijgt tools in handen om de stress ook zelf in de toekomst te kunnen pareren. Zie verder mijn tarieven.

  • Ik kwam voor  fysieke pijn in mijn knie, de fysiotherapeut kon mij er niet van af helpen. Bij de intakesessie bleek er meer achter te zitten. Door een aantal tegenslagen in het afgelopen jaar had mijn vertrouwen een deuk opgelopen. Ik was bang om te vertrouwen op mijn intuitie.  Na 3 behandelingen ben ik mijn pijn kwijt en ben ik een nieuwe weg ingeslagen en ga de toekomst vol vertrouwen in. Dank je wel Franc voor deze mooie sessies.
    Kees Vermeer
  • Franc heeft me echt goed geholpen. Ik stond op een tweesprong in mijn leven. Waar moet ik nu voor kiezen. Met de kennis en kunde van Franc heb ik middels verschillende behandelingen weer richting gekregen. Bij de tweesprong heb ik de weg van de vrijheid gekozen. Ik ben nu duidelijk in balans, veel meer verbonden met mezelf.  Daarnaast heb ik ook veel meer rust gekregen en tools om deze rust ook mijzelf te creëren in de hectiek van de dag.
    Lisa Jansen
  • Na een prettige kennismaking en behandeling door Franc, weer rust en kracht gevonden. Erg fijn om de balans weer op orde te hebben.
    Mark

Benieuwd naar wat ik voor u kan betekenen? Neem dan contact met mij op!